قطار 100٪ خورشیدی شرکت راه آهنByron Bay استرالیا امکانپذیر بودن حمل و نقل عمومی بدون ایجاد آلایندگی هوا را به نمایش گذاشته است. این قطار فوق العاده کارآمد، به ازای جابجایی هر مسافر تا مسافت یک کیلومتر، حتی با توقفهای مکرر، تنها نیاز به 8.33 وات ساعت انرژی الکتریکی دارد. این قطار بکمک یک سیستم خورشیدی 6.5 کیلو وات مستقر در پشت بام قطار، و یک مجموعه باتری لیتیوم – یون در داخل قطار، در ساعات اوج تابش خورشید، بدون نیاز به محرکه دیگر، کار می کند.
قطار خورشیدی این شرکت در اواخر سال 2017 راه اندازی گردید و از آن زمان به طور پیوسته جابجایی مسافران را انجام داده است. واگن های این قطار که از سال 1949 همچنان مورد استفاده می شود. اما موتور محرکه آن از دیزل به برقی، که توسط پنل های خورشیدی تغذیه میشوند، ارتقاء یافته است.
این قطار مجهز به یک باتری لیتیوم یون 77 کیلوواتی ساعتی است که با ولتاژ 410 ولت کار میکند. موتورهای الکتریکی AC آن، با آهنربا دائمی پارکر GVM، و توان 220 کیلو وات، گشتاور چند صد نیوتن متر ایجاد میکنند. باتریها توسط یک مجموعه پنل خورشیدی فتوولتائیک انعطاف پذیر SunMan eArche با حداکثر توان 6.5 کیلووات، که با شکل سقف اصلی واگن ها مطابقت دارند، تغذیه میشود. در زمان حداکثر تابش خورشید، این پنلها به طور موثر انرژی لازم برای به حرکت درآوردن قطار را تولید می نماید.
این قطار یک مسیر 3 کیلومتری، بین دو ایستگاه North Beach و ایستگاه Byron Beach، را درکمتر از 10 دقیقه طی میکند و مجددا در همان زمان مشابه به مبدا برمیگردد، به طور معمول هر رفت و برگشت در فاصله زمانی یک ساعت تکرار میشود. با شتاب ملایم، سرعت حرکت کم، و ترمز بازیافت کننده انرژی، کل انرژی مورد مصرف برای سفر 6 کیلومتری، فقط 5 کیلووات ساعت است! در زمان اوج تابش خورشید، پنلها می توانند، در هر ساعت، 6.5 کیلووات ساعت انرژی تولید کنند.
این قطار 2 واگنی 77 تنی، ظرفیت جابجایی 100 مسافر را دارد. 5 کیلووات ساعت در هر 6 کیلومتر، با راندمان بالا، تنها 8.66 وات ساعت انرژی به ازای هر مسافر در هر کیلومتر مصرف میکند! برای مقایسه، در شرایط مشابه، مصرف خودروی برقی مدل تسلا3 حدود 75 وات ساعت در هر کیلومتر است. یعنی، با فرض 5 سرنشین، به ازای هر مسافر در هر کیلومتر، 15 وات ساعت انرژی نیاز دارد.
در پشت بام ایستگاه North Beach ، سیستم خورشیدی فتوولتائیک 30 کیلو وات نصب شده است. از نظر تئوری، هر بار شارژ باتری 77 کیلو وات ساعت، انرژی کافی را برای 15 بار طی مسیر 3 کیلومتری تامین میکند، اما در شروع و پایان روزهای فصل زمستان، زمانی که قطار نیاز به شارژ دارد، شارژر 22 کیلو وات 3 فاز AC ایستگاه، اینکار را انجام می دهد. مجموعه این سیستم، سالانه بیش از 60 مگاوات ساعت انرژی مازاد مصرف، به شبکه برق وارد میکند. که این مقدار، به اندازه برق مورد نیاز حدود 17 خانه 3 خوابه در استرالیا میباشد.
هرچند پیش از این، سیستم های حمل و نقل ریلی را که با انرژی 100 بادی کار می کنند و شبکه های تراموای شهری که به طور 100 درصد از انرژی خورشیدی تغذیه میکنند مورد بهره برداری قرا گرفته اند، این، اولین قطار مسافربری است که از انرژی خورشیدی نصب شده بر روی قطار استفاده می کند.
لینک اصلی:
https://cleantechnica.com/2019/04/26/worlds-first-100-solar-powered-train-video/
بازدیدها: 38