برای رانندگی با یک اتومبیل هیدروژن در اروپا، باید دانست که هر جایی پمپ هیدروژن وجود ندارد. اما این شرایط در حال تغییر است. طبق برنامه های موجود در توافقنامه آب و هوایی، قرار است پنجاه ایستگاه سوخت گیری هیدروژن در سال 2025 در هلند راه اندازی شود. تابستان امسال، یک ایستگاه سوخت گیری هیدروژن در آمستردام افتتاح خواهد شد که در آن از الکترولیزور در محل پمپ هیدروژن، برای تولید هیدروژن سبز استفاده می شود.
اخیرا، دانشمندان آلمانی دریافتند که با افزودن هیدرید منیزیم، هیدروژن می تواند تا پنج برابر سریعتر سوخت گیری شود. اضافه کردن این ماده به این معنی است که می توان از مخزن کوچکتر برای ذخیره سازی هیدروژن استفاده کرد. برای ذخیره پنج کیلوگرم هیدروژن به مخزن 122 لیتری احتیاج است، با اضافه کردن هیدرید منیزیم ، این ظرفیت دخیره سازی به 46 لیتری کاهش می یابد. با این حال، هنوز مدتی طول خواهد کشید تا این تکنیک در دسترس باشد، و دانشمندان همچنان برای بهینه سازی این فرایند و استفاده مناسب از آن در وسایل نقلیه تلاش میکنند.
در حال حاضر، هلند تقریباً یک میلیون تن هیدروژن تولید می کند، اما این چیزی است که از آن به عنوان هیدروژن خاکستری یاد می شود. بدان معنی که، با مصرف سوخت گاز طبیعی تولید می شود و به نوبه خود منجر به تولید گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن میشود. براساس توافقنامه اقلیمی، دولتها متعهد به کربن زدایی با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن هستند. در سطح جهانی، در فاصله سالهای 2000 تا 2018، تنها حدود 100 مگاوات ظرفیت برای تولید هیدروژن سبز محقق شد. دلیل آن، گران بودن فناوری تولید هیدروژن سبز است. روش الکترولیز استفاده شده برای تولید هیدروژن از برق پایدار تقریباً 1000 یورو در هر کیلووات است. برای هر مگاوات، بیش از یک میلیون یورو سرمایه نیاز هست. و از آنجا که هنوز بازاری برای هیدروژن سبز وجود ندارد، تولیدکنندگان سیستمهای الکترولیزر تمایلی به سرمایه گذاری در صنعتی شدن آن ندارند.
شرکت های معدودی در حال حاضر در توسعه این فناوری مشارکت دارند. با این حال، این وضعیت به زودی توسط شرکتهای بین المللی که می خواهند در زنجیره تأمین الکترولیز فعال شوند، تغییر خواهد یافت.
پروژه H2Futures، بزرگترین الکترولیزور آب با ظرفیت 6 مگاوات در اروپا در اتریش واقع شده است. این را میتوان با پروژه HyStock مقایسه کرد که بزرگترین تأسیسات برق آبی را در هلند دارد. با ظرفیت یک مگاوات، 400 کیلوگرم هیدروژن در روز تولید می کند. انرژی مورد نیاز فرایند الکترولیز از 5000 پنل خورشیدی و توربین های بادی دریایی تامین می شود.
اخیرا، اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای یک پروژه هلندی در Delfzijl کمک مالی اعطا میکند. این مرکز، 20 مگاوات هیدروژن سبز معادل 3000 تن در سال تولید خواهد کرد که توسط Nouryon و Gasunie ساخته میشود. کمک اتحادیه اروپا، علاوه بر سرمایه گذاری 5 میلیون یورویی است که توسط دولت هلند اعلام شده است. این خبر بسیار خوبی است، اما کافی نمیباشد. نخستین مجموعه بزرگ هیدروژن سبز احتمالاً پس از تابستان امسال در آلمان ساخته خواهد شد.
تا سال 2025، هلند قصد دارد 500 مگاوات هیدروژن سبز تولید کند. این، پنج برابر بیشتر از تولید فعلی در سراسر جهان است.
این پیشرفت، آهسته اما در حال رشد است. بازیگران اصلی صنعت گاز در حال توسعه فن آوریهایی مرتبط با هیدروژن هستند. هنوز برای الکترولیز از مواد کمیاب مانند پلاتین استفاده میشود که در نهایت تمام میشنو. بنابراین چالش کاهش استفاده از آنها و در عین حال یافتن گزینه های جایگزین انها مطرح است. یا اینکه، بتوان این فلزات را به درستی بازیافت کرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، هیدروژن سبز می تواند تا سال 2030 با هیدروژن خاکستری به شرایط رقابتی برسد. با گذشت زمان، هیدروژن کاربردهای به مراتب گسترده تر در سراسر جهان خواهد داشت. به خصوص در بخش هایی که گزینه های جایگزین اندکی وجود دارد. مثلا صنعت فولاد و حمل و نقل هوایی.
بازدیدها: 25