در آغاز قرن بیستم، یک سوم وسایل نقلیه در حال تردد در جاده ها از باتری استفاده می کردند. فردیناند پورشه، بنیانگذار شرکت اتومبیلرانی ورزشی، اولین کسی بود که یک وسیله نقلیه الکتریکی تولید کرد و در سال 1898 تولید اولین خودروی برقی با نام P1را آغاز نمود.
سپس مدل T را به تولید انبوه رساند و سپس کاهش شدید تقاضا برای خودروی برقی رخ داد.
با این حال، امروزه، هنگامی که مصرف کنندگان با افزایش جهانی قیمت سوخت و عمیق تر شدن بحران آب و هوایی روبرو هستند، مجددا خودروهای برقی در حال محبوب شدن هستند. هم اکنون بیش از یک میلیون وسیله نقلیه برقی در جاده های ایالات متحده تردد می کنند که 2.5 درصد از کل فروش وسایل نقلیه جدید در این کشور را به خود اختصاص داده اند. این رقم در مقایسه با نروژ، که 55 درصد از فروش ماشین جدید در آن از نوع برقی است، بسیار ناچیز میباشد.
تسلا به ایجاد این بازار کمک کرده است و همچنان پیشتاز این صنعت می باشد. مدل S پرفروش ترین خودروی برقی بین سال های 2015 و 2017 بود.
در سال 2018 خودروی برقی Model 3 عرضه شد.
در سال 2019 ، تسلا ارائه خودروی برقی خود را با یک جفت وسیله نقلیه جدید توسعه داد. سایبرتراک با قیمت 39.900 دلار ، که در ماه نوامبر در نمایشگاه اتومبیل LA معرفی شد، و دیگری، یک خودروی با نیروی محرکه صرفا باطری، با نام ATV. این شرکت قصد دارد تولید خودروی نیمه برقی خود را محدود سازد.
تسلا تنها استارتآپ در بازار خودروهای برقی نیست. شرکت Polestar در ماه اکتبر اعلام کرد که تا اواخر سال آینده فروش اولین خودروهای برقی خود را در مونترال افتتاح خواهد کرد و Lunaz تصمیم به مقاوم سازی خودروهای لوکس کلاسیک با فن اوری قرن بیست و یکم، مانند کروز کنترل و ترمز احیا کننده، دارد. همچنین در سال 2019، شاهد افزایش SUV های لوکس با حداقل موتورهای هیبریدی بودیم، مانند Bentley Bentayga، آئودی e-Tron ، جگوار I-Pace، مرسدس EQC 400 و پورشه Taycan .
در حقیقت ، در سال 2019، خودروساز مطرحی را نمیتوان یافت که در حال توسعه یک پلتفرم خودروی برقی نباشد. لکسوس در ماه نوامبر از UX 300e رونمایی کرد،
فولکس واگن خودروی برقی مفهومی خود را پیش از نمایشگاه اتومبیل LA معرفی کرد، و تویوتا در نمایش اتومبیل توکیو، خودروی برقی کوچک خود را عرضه داشت و لینکلن در حال ساخت یک SUV برقی خود بر اساس پلتفرم خودروی Rivian است. لوتوس در ماه ژوئیه در نمایشگاه اتومبیل Guangzhou خودروی اسپرت Evija خود را که قادراست در عرض 9 دقیقه به شارژ کامل برسد، آغاز کرد.
نیسان براساس پلت فرم Leaf در حال توسعه یک خودروی برقی دو موتوره می باشد. BMW در اوایل سال جاری اعلام کرد که مینی کوپر تمام برقی و مدل i4 با برد شارژ 640 کیلومتر را شروع خواهد کرد. حتی خودروساز لوکس Karma روی دو خودروی مفهومی هیبریدی کار میکند.
به عبارت ساده ، وسایل نقلیه برقی به این زودیها از بین نمی روند. حتی شیفتگی آمریکایی ها با کامیونها، شاسی بلندها و کراس اوورها نمی توانند از علاقه آنها به خودروهای برقی بکاهند. مرسدس قبلاً اعلام کرده بود که تا سال 2022، برای همه مدلهای خودروی خود، طرح برقی تولید کند و جنرال موتورز اوایل این ماه اعلام كرد كه بیشتر كادیلاك های آن تا پایان دهه آینده برقی خواهند شد. البته تنها خودروسازان نیستند که به خودروهای برقی توجه دارند، صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل خواستار نصب یک میلیون ایستگاه شارژ، یعنی 50 برابر تعداد کنونی، برای خودروهای برقی تا سال 2030 ، میباشد. فرانسه نیز یک هدف بلند پروازانه تر را دنبال میکند که تا سال 2040، فروش خودروهای احتراق داخلی در این کشور ممنوع گردد.
چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا ، در اوایل سال جاری میلادی خبر اختصاص 454 میلیارد دلار برای جایگزینی حدود 63 میلیون خودروی بنزینی با انواع برقی در طول 10 سال آینده، را اعلان داشت. به عقیده شومر، ادعای منتقدینی كه اقدام در راستای حفاظت از تغییرات اقلیمی را باعث هزینه و از دست رفتن شغل برای آمریکاییها میدانستند را نا درست میداند و تخمین میزند که این برنامه، باعث ایجاد ده ها هزار شغل جدید و پردرآمد در این کشور میشود و میتواند مجددا ایالات متحده را به رهبر جهانی در تولید خودرو تبدیل کند.
بازدیدها: 45