پیچیدگی ماشینهای سنتی احتراق داخلی، گیج کننده است. چندین هزار بخش متحرک توسط تسمه ها و چرخ دنده ها به هممتصل هستند و نیاز دائمی به روغن کاری و خنک شدن دارند. برای انجام احتراق، هوا باید به طور مداوم تامین گردد تا بتواند با بنزین مخلوط شود.
در حالی که موتور احتراق داخلی بزرگ و سنگین هست، موتور الکتریکی از نظر ظاهری ساده تر میباشد. بسیار سبک تر و کوچکتر است و می توان تعداد قطعات متحرک آن را در کف دست جا داد. می توان آن را درست بر روی محور نصب کرد. این مسئله، بطور قابل ملاحظه ای، پیچیدگی را در طراحی خودرو از بین می برد.
موتور، پیچیده ترین و مهمترین قسمت ماشین احتراق داخلی است. درحالی که برای ماشین برقی، موتور یکی از ساده ترین و جزئیترین قسمتها میباشد.
برای به دست آوردن گشتاور مطلوب، در یک موتور احتراق داخلی، دور موتور باید از 1500 تا 6000 دور در دقیقه تغییر کند ، سپس تعویض دنده ها در سرعت مورد نظر انجام می شود. در موتور الکتریکی، گشتاور سریعا به حداکثر مقدار خود می رسد. با افزایش یا کاهش دور موتور، سرعت مورد نظر بدون نیاز به هیچ چرخ دنده ای حاصل می شود. وجود چرخدنده مابین موتور و چرخ ها، به پیچیدگی آن اضافه می کند و بخشی از توان موتور در آن تلف میشود. به همین دلیل است که اتومبیل های احتراق داخلی، تنها 30 درصد راندمان دارند در حالیکه برای خودروهای برقی، راندمان برابر با 80 درصد میباشد.
حال فرض کنید که می خواهید در یک اتومبیل احتراق داخلی، توزیع نیرو را از دو چرخ به چهارچرخ متحرک تبدیل کنید. برای اینکار، باید نیرو را از موتور، که در قسمت جلوی اتومبیل قرار دارد، به پشت خودرو منتقل کرد. برای رساندن آن به چرخ های عقب، باید قطعات فلزی مجهز به سیستم روغنکاری افزوده شود که خود باعث از دست رفتن بخشی از قدرت موتور میشود و مصرف سوخت افزایش می یابد.
در خودروی برقی، جهارچرخ متحرک، سیستم کاملا متفاوت دارد. این جایست که موضوع جالبتر می شود. موتور دوم هر چند باعث اضافه شدن وزن و هزینه میشود، اما باعث پیچیده تر شدن خودرو نمیشود. موتور دوم باعث افزایش راندمان وسیله نقلیه می شود. خودروی برقی، در هنگام ترمز، انرژی را از طریق ترمز جذب کرده و تولید برق می کند. وقتی می خواهید سرعت آن را کم کنید، پدال گاز را رها می کنید. در این حالت خودرو همچنان به حرکت خود ادامه می دهد و موتور الکتریکی اکنون به جای مصرف برق، تولید برق کرده، باتری را شارژ می کند و باعث کندی خودرو می شود. بنابراین، و از آنجا که دو موتور بیشتر از یک موتور برق تولید می کنند، موتور دوم ظرفیت خودروی برقی را افزایش می دهد.
از آنجا که موتورهای برقی بر روی محورها قرار دارند، بسیار شبیه اسکیت بورد است که یک باتری بین محورها، بطور مسطح، قرار میگیرد. تسلا پیشگام این طرح میباشد و چندین مزیت دارد. در مرحله اول، عدم وجود گیربکس به معنای عدم وجود مانع داخلی وسط خودرو است و بنابراین فضای بیشتری در داخل کابین وجود دارد.
دوم ، فضای خالی بیشتری در بخش جلو وجود دارد. یک مزیت ایمنی مهم در اینکار وجود دارد و به عنوان سپر بزرگ عمل می کند. در یک برخورد از روبرو، انرژی ضربه را جذب می کند، در حالی که در یک اتومبیل احتراق داخلی، موتور، انرژی ضربه را جذب می کند و سپس آن را مستقیماً به داخل کابین منتقل میکند و راننده و سرنشین جلو را تحت تأثیر قرار میدهد.
سوم، باتری به طور قابل ملاحظه ای مرکز ثقل خودرو را پائین می آورد و کیفیت رانندگی را بهبود می بخشد و باعث می شود ماشین کمتر دچار عدم تعادل شود.
چهارم، به دلیل اینکه موتورهای برقی گشتاور اولیه بیشتری را تولید می کنند، از اتومبیل های احتراق داخلی سریعتر هستند.
پنجم، چون موتورهای برقی بر مبنای الکترومغناطیس کار می کنند که اصطکاک کمی در آن وجود دارد، نیازی به روغنکاری در آنها نیست و قطعات متحرک بسیار کمی وجود دارد. بنابراین خودروهای برقی نسبت به همتایان احتراق داخلی به سرویس کمتری نیاز دارند. به دلیل ترمز احیا کننده ، حتی لنت های ترمز نیز بسیار دیرتر از اتومبیل های احتراق داخلی تعویض میشوند.
یک ماشین الکتریکی به صفحه مشبک جلو نیازی ندارد، زیرا دارای رادیاتور نیست و نیازی به خنک کردن و فرستادن هوا به داخل موتور ندارد. بنابراین از نظر آیرودینامیکی، بهتر و در نتیجه کارآمدتر است.
هنوز زود است که درباره تأثیر خودروهای برقی بر مشاغل مرتبط با خودرو شامل نمایندگی های، تعمیرات و خدمات صحبت کرد. ایالات متحده حدود 17 میلیون اتومبیل در سال به فروش می رساند، و حدود 180 میلیون اتومبیل هم اکنون در جاده ها تردد میکنند. اگر فروش خودروی برقی برای 10 سال آینده با نرخ فعلی ادامه یابد کل خودروهای برقی در جاده ها، در پایان ده سال، هنوز نیمی از کل وسایل نقلیه نخواهد بود.
در کوتاه مدت، خودروهای برقی تأثیر کمی بر مشاغل خدمات دهی خواهند داشت. ولی در دراز مدت، این مشاغل به طرز چشمگیری کاهش خواهند یافت.
بازدیدها: 46