درحالی که در روزهای ابتدایی هیدروژن قابل تجدید هستیم، اما پتانسیل بسیار زیادی در آن نهفته است، که برخی کشور چشم بدان دوخته اند. در روز ملی هیدروژن و سوخت سلولی، شرکت Air Liquide، هدیه ویژه ای برای ایالات متحده داشت. این غول صنعتی فرانسه اعلام کرد که قصد دارد هیدروژن مایع تجدیدپذیر را در کارخانه ای در نزدیکی لاس وگاس تولید نماید. این شرکت قصد دارد تأسیساتی به ظرفیت تولید 30 تن هیدروژن مایع در روز را احداث نماید که عمده تولیدات آن برای مصرف در كالیفرنیا اختصاص خواهد یافت كه برنامه ای را جهت احداث 200 ایستگاه هیدروژن تا سال 2025 دارد.
اکنون، توجه سرمایه گذاران و سیاست گذاران بدان جلب شده است. هرچند هیدروژن سبز هنوز در مراحل ابتدایی خود است، کشورهایی هستند که در حال برداشتن گام های اساسی در پیشبرد توسعه آن هستند که می تواند منبع اصلی انرژی در آینده باشد.
استرالیا تا به امروز در بازارهای سبز هیدروژن سهم ناچیزی داشته است. اما در تلاش است تا بطور چشمگیری مشاركت خود را در آن، به عنوان روشی برای جایگزینی صادرات سوخت های فسیلی با منابع انرژی تجدید پذیر، افزایش دهد. به عنوان مثال، در ماه جاری، شرکت زیمنس به منظور توسعه یك پروژه ترکیبی خورشیدی و بادی 5 گیگاواتی، با هدف تولید انرژی تجدید پذیر هیدروژن ، مشاركت خود را در این کشور آغاز کرد.
بازارهای احتمالی هیدروژن سبز استرالیا شامل ژاپن و کره جنوبی خواهد بود. پاول گراهام، اقتصاددان ارشد و پرچمدار انرژی در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع میگوید که استرالیا به دنبال کشورهایی هست که وارد کننده انرژی با آلایندگی کم باشند.
کانادا پتانسیل بازارهای هیدروژن سبز آینده را، نه تنها به عنوان تولیدکننده گاز مبتنی بر منابع تجدیدپذیر، بلکه به عنوان تولید کننده سلولهای سوختی، با خود دارد.
براساس همکاری و سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش های دولتی و خصوصی در دهه های گذشته، کانادا دارای صنعت شکوفایی در بازارهای صادراتی هیدروژن و سلول های سوختی است. کارخانه Ballard Power Systems سال گذشته اعلان داشت که شرکت Weichai Power با 163 میلیون دلار سرمایه گذاری، 19.9 درصد از سهام این تجارت را خریداری کرده است.
چین بموازات توسعه خودروهای برقی، هیدروژن سبز را به عنوان یک روش بالقوه برای اجتناب از آلایندگی در صنعت حمل و نقل می شناسد. هدف این کشور توسعه 5000 دستگاه سلول سوختی تا سال 2020 و یک میلیون تا سال 2030 است.
برای خودروهای هیدروژن نیز معافیت مالیاتی وجود دارد. شهر ووهان در مرکز چین، تا سال 2025 به عنوان یک شهر هیدروژنی با حداکثر 100 ایستگاه سوخت رسانی برای حدود 5،000 وسیله نقلیه سلول سوختی طراحی شده است. علاوه بر این، برنامه هایی وجود دارد که بر اساس آن حدود 100 تولید کننده در منطقه ووهان، اجزای سلول های سوختی هیدروژن را تولید خواهند کرد.
در فرانسه در ژوئن سال 2018، نیکلاس هولوت، وزیر محیط زیست وقت فرانسه، قول داد که فرانسه با سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی در این فناوری، به رهبریت جهانی در هیدروژن تبدیل شود.
در همین حال، شرکت مهندسی (Hydrogène de France (HDF در صدد سرمایه گذاری 90 میلیون یورویی در یک پروژه هیدروژن در گویان فرانسه بود. اینک، هولوت از مقام وزارت خارج شده و پروژه HDF بسیار کند پیش میرود. اما این بدان معنی نیست که علاقه هیدروژن سبز فرانسه کاهش یافته باشد. در ماه سپتامبر، فرانسه نخستین اتوبوس مسافربری با هیدروژن را به کار انداخت و منطقه اوورگن Rhône-Alpes تعهد کرد که 200میلیون یورو برای 1000 وسیله نقلیه هیدروژنی و 15 تولید کننده الکترولیزی هیدروژن اختصاص دهد.
آلمان، بنا یه گفته مارتین هابوتزل، رئیس استراتژی زیمنس در استرالیا، هیدروژن را به طور بالقوه در كاربردهای مختلف از جمله حمل و نقل و غیرکربنی كردن صنعت مورد استفاده قرار می دهد. این کشور که در حال حاضر پیشرو در توسعه فن آوری هیدروژن شناخته میشود، قصد دارد تا نقش خود را با برنامه هایی برای 20 آزمایشگاه تحقیقاتی، با بودجه 100 میلیون یورویی ارتقا دهد که در تابستان آینده رونمایی حواهد شد.
اینگا پوش، مدیر عامل فدراسیون اپراتورهای شبکه گاز آلمان FNB Gas، در ماه اوت به بلومبرگ اعلام داشت که هیدروژن یکی از مباحث داغ در موضوع انتقال انرژی در آلمان می باشد.
ژاپن پیشرفته ترین بازار هیدروژن سبز در سراسر جهان است، به ویژه با توجه به واردات هیدروژن برای سیستم حمل و نقل. این کشور به لطف تلاش خودروسازان خود، مانند تویوتا و هوندا، توسعه ساخت وسایل نقلیه هیدروژن را به پیش می برد. و سیاستگذاران علاقه دارند هیدروژن سبز را به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی مایع، که ژاپن بیشتر از هر کشور دیگری وارد کننده آن است، بکار گیرند. ماه گذشته ژاپن اعلام کرد که برنامه ای برای راه اندازی 10،000 ایستگاه سوختگیری طی یک دهه آینده را در دست اجرا دارد.
نروژ پتانسیل زیادی برای تولید هیدروژن از نیروگاههای آبی دارد و در استفاده از سلولهای سوختی در کشتیها پیشگام است. در اوایل سال جاری، برای اولین بار در جهان، اعلام کرد که در این کشور حادثه ای در ایستگاه سوخت رسانی هیدروژن رخ داده است که در آن دو نفر مجروح شدند. اپراتور ایستگاه پمپ هیدروژن Nel Hydrogen، اطلاعات حادثه را به سرعت برای ریشه یابی آن به اشتراک گذاشت. میشلا بورتولوتی، مدیر ارتباطات در صنعت هیدروژن اروپا، عقیده دارد که این رویداد نباید مانعی برای تجاری سازی هیدروژن شود زیرا هیدروژن از سوختهای حال حاضر جهان، برای به حرکت درآوردن اتومبیل ها، امن تر است.
در کره جنوبی یک مخزن ذخیره سازی هیدروژن در یک مرکز تحقیقاتی دولتی در Gangneung منفجر شد و دو نفر کشته و شش زخمی برجای گذاشت. این انفجار نگرانیهایی را در ارتباط با برنامه های بلند پروازانه هیدروژن کره جنوبی افزایش داده است. کره جنوبی قصد دارد تعداد وسایل نقلیه سلولی سوختی را در جاده ها از رقم 3.000 فعلی به 850.000 در سال 2030 افزایش دهد. دولت همچنین قصد دارد 1.8 میلیارد دلار یارانه به وسایل نقلیه و ایستگاههای سوخت رسانی هیدروژن اختصاص دهد.
انگلستان با وجود انزوای در حال رشد از شرکای تجاری خود در اروپا، به برکت یکی از برترین بازارهای برق بادی فراساحلی جهان، به دنبال هیدروژن تجدید پذیر به عنوان راهی برای کاهش واردات بنزین و کمک همزمان به کاهش کربن هوا میباشد.
ماه گذشته، دولت انگلستان از برنامه 15 میلیارد دلاری برای استفاده از 4 گیگاوات برق بادی فراساحلی برای تولید هیدروژن تجدید پذیر در اوایل دهه 2030 پرده برداشت. در همین حال، منافع هیدروژن انگلیس، توجهات بین المللی را به خود جلب کرده است. به طوری که غول مواد شیمیایی Linde در این ماه، 46 میلیون دلار برای خرید 20 درصد از سهام توسعه فناوری هیدروژن ITM Power پرداخت کرده است.
ایالات متحده، هرچند به عنوان یک مجموعه توسعه دهنده هیدروژن سبز مطرح نمیباشد، با این حال، یکی از ایالتهای آن، کالیفرنیا، در تلاش است تا به یک بازار پیشرو هیدروژن در جهان تبدیل شود. علاقه کالیفرنیا به هیدروژن تا حدی توسط اهداف کربن زدایی هدایت میشود، از جمله حذف اتوبوس های دیزلی یا گازسوز تا سال 2040، با حضور برخی از برجسته ترین توسعه دهندگان فن آوری در صنعت. مهمترین آنها، سازنده سلولهای سوختی مستقر در سیلیکون ولی، یعنی Bloom Energy است. این شرکت در تلاش است کاری را انجام دهد که هیچ کمپانی سلولی سوختی تاکنون انجام نداده است.
بازدیدها: 255